صدا و گرافیک ویندوز مطالب برجسته مطلب روز

Physx بالاخره موفق شد تصویر واقعی از آب توسط CG خلق کند

هنگامیکه بازی میکنید برای شما زیاد شاید اهمیت نداشته باشد که موی قهرمان بازی چقدر از لحاظ گرافیکی طبیعی است چون میگوئید خوب گرافیک کامپیوتر همین است. چشم و دهان شخصیت بازی نیز یکی از همین سختی های کار گرافیک است که بازیکن برایش وضعیت این شکلی عادی است و چرا اینها سخت هستند؟

مواردی همانند موها ، چشم ، دهان و آب از دشمنان Un-Canny Valley هستند. uncanny Valley درواقع یک شبیه ساز واقعی است.که در زمینه رباتیک و انیمیشن بکار گرفته میشود.

Physx چیست؟

در حقیقت یک برنامه کامپیوتریست که مدل های فیزیک نیوتنی را با استفاده از متغیرهایی مانند جرم و سرعت و اصطکاک و عوامل دیگر شبیه سازی میکند. موتور فیزیک میتواند پدیده های فیزیکی مختلف را در شرایط مختلف شبیه سازی و پیشگویی کند پدیده هایی که میتوانند در زندگی واقعی یا در دنیای واقعی اتفاق بیفتند.

كمپانی NVIDIA که همیشه به فکر بازی دوستان و کاربران مشتاق دنیای گرافیکی بوده است برای به ارمغان آوردن یک محیط گرافیكی جذاب تر و مطابق با دنیای واقعی در سال  میلادی (۲۰۰۸) دست به یک ابتکار جالب زد و به سراغ كمپانی Ageia كه برای بازی های رایانه ای پردازشگر فیزیک تولید می كرد رفت كمپانی Ageia که برای اولین بار فناوری Physx را در سال ۲۰۰۵ میلادی ارایه نمود سرانجام توسط کمپانی NVIDIA خریداری شد و تحت پوشش نام NVIDIA این نوآوری خود را به دست تمامی طرفداران بازی های رایانه ‌ای در سراسر جهان رساند.

physx

در این پروژه که Nvidia موفق شد آب را به طور کاملا طبیعی رندر کند چه بود؟

این در یک مجموعه uncharted اتفاق افتاد. روشی که آب جریان پیدا میکند باعث تعجب نیست بلکه چگونگی مرطوب کردن هرچیزی که با آن برخورد و آن را لمس میکند و مکان دقیقی که لمس میکند مینماید است که جلوه ای خیره کننده دارد. به عنوان مثال، یک کارکتر با هر زاویه بدنی که وارد آب شود پیراهن و شلوار او براساس آن قسمت هایی از لباس که واقعا آب را لمس کرده اند خیس میشود. اگر چه این واقع گرایی بسیار تاثیر گذار مینماید اما درواقع روشی را که آب جریان پیدا میکند نشان نمیدهد.
هر چند بنظر میرسد تحقیقات انجام گرفته برروی سیالات مبتنی بر Physx نوعی آب ساخته شده توسط کامپیوتر بوجود خواهد آورد که درست مثل یک چیز واقعی حرکت میکند. آب CG یا همان computer Generated که مثل یک سیال واقعی رفتار میکند مدتی است در دموهایی که نشان میدهند چنین کاری امکان پذیر است یا شاید در فیلمهای با بودجه  عظیم دیده شوند هرچند،گنجاندن آن در یک برنامه کاربردی در زمان واقعی یا همان Real Time مثل یک بازی به منابع زیادی برای پردازش احتیاج دارد که سخت افزارهای ما قادر به انجام اینکار نیست و انقدر منابع ندارد که سیالات فانتزی را بوجود بیاورد.

در ویدئویی که در زیر ارائه میشود این تست را نشان میدهد . برای دیدن ویدئو احتیاج به نصب silverlight  دارید.

[mediaplayer src=’/wp-content/uploads/Nvidia_physx_demo,_what_it_does_and_why_-_YouTube.wmv’ ]

 

هم اکنون Nvidia Miles Macklin و Matthias Muller-Fischer موفق شده اند روشی کشف کنند که احتیاج به پردازش زیاد نداشته باشد. این دو قرار است در مقاله ای که میخواهند بزودی منتشر کنند و بنویسند که چطور توانسته اند تنش سطحی ایجاد کنند. و کل نیازهای محاسباتی را برای آن کاهش دهند.

شاد باشید
علی مختاری

برچسب ها: nvidia physx

٪ نظرات

  1. سلام
    عالی بود به متن و مورد جالب و قابل توجه در این علم بی کران اشاره کردید
    اگه امکان داره راهنمایی کنین برای خلق چنین اثراتی بیشتر با چه زبان برنامه نویسی کار میکنن
    یعنی بوجود اوردن ابی که در حرکت باشه یا مثل همین چیزی که در اخر فیلم مایع رو در لوگوی Nvidia به حرکت در میاره
    تشکرازبابت زحمتی که در خصوص گرداوری این مقالات جالب میکشید
    موفق بتشید

    • بازی های تحت ویندوز معمولا با زبان c++ انجام میشه. اما در آوردن این آب حاص یک نرم افزار نیست.

  2. ممنونم

پیام بگذارید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

© تمامی حقوق برای علی مختاری محفوظ است.

تماس با من

میدان جمهوری اسلامی ، جنب بانک مسکن ، مجتمع اداری تجاری نگین

۰۳۱-۹۱۰۱۵۰۶۲ 

info@alimokhtari.name